КП ГІОЦ київської міської адміністрації

У КП ГІОЦ київської міської адміністрації фахівцями ABBYY Україна впроваджена система автоматичного розпізнавання рахунків на оплату за житлово-комунальні послуги.

Практично кожен міський житель добре знайомий з процесом оплати комунальних послуг. Для більшості жителів Києва цей процес виглядає приблизно так: мешканцям доставляються рахунки на оплату житлово-комунальних послуг (ЖКП), в яких вказані суми квартплати, платежів за воду, газ і електрику. Квартиронаймач заповнює в рахунку показання лічильників холодної та гарячої води, електрики, і, найголовніше, суму, яку він має намір оплатити, та йде до найближчого відділення банку або поштове відділення, де у нього приймається платіж, ліва частина рахунку залишається у платника, а права частина ("корінець") - у банку.

Наступного дня кошти перераховуються на загальноміський транзитний розрахунковий рахунок і одночасно з цим на КП ГІОЦ передаються "корінці" оплачених рахунків. КП ГІОЦ здійснює аналіз отриманих грошових коштів, обробку даних на "корінцях" рахунків з подальшим розподілом грошей між постачальниками комунальних послуг. Всі перераховані вище дії необхідно робити щодня і без затримок. Цим займаються співробітники організації "Комунальне підприємство Головний інформаційно-обчислювальний центр київської міської адміністрації" (КП ГІОЦ). Всі дані з рахунків (показання всіх лічильників та суми) вводяться в їх базу даних. Всього КП ГІОЦ обробляє близько 1 500 000 квитанцій щомісяця, при цьому більше половини квитанцій надходять після 15 числа, коли основна частина населення платить за ЖКП. Отже, арифметика проста - півтора мільйона квитанцій, заповнених далеко не завжди акуратним каліграфічним почерком, необхідно обробити за 10-12 робочих днів. Досі ця задача вирішувалася силами приблизно 60 осіб, обробка велася у дві зміни.

Розробка системи автоматизації велася фахівцями компанії ABBYY Україна спільно з фахівцями КП ГІОЦ, на базі програми ABBYY FormReader. Проект розпочався навесні 2005 року. У березні співробітниками КП ГІОЦ розроблена нова форма рахунку на оплату ЖКП для здійснення можливості автоматизованого введення та обробки рахунків з ручним заповненням. Фахівці ABBYY і КП ГІОЦ налаштували і адаптували систему для вирішення конкретного завдання: були розроблені спеціальні правила перевірки даних, створений зручний інтерфейс користувача. У вересні - жовтні 2005 року був здійснений "пілотний" проект, який показав високу ефективність роботи системи. З листопада 2005 року почалася промислова експлуатація системи автоматизованого введення даних.

Створена система сканує рахунки, розпізнає рукописний і надрукований текст, перевіряє контрольні суми і передає перевірену інформацію в базу даних.

Процес обробки рахунків організований як конвеєр і виглядає наступним чином:

  1. На станції сканування системи ABBYY FormReader оператор закладає пачку рахунків на оплату ЖКП у швидкісній сканер і запускає процес сканування. Система сканує рахунки з обох боків і передає їх зображення на сервер розпізнавання.

  2. На сервері розпізнавання автоматично здійснюється визначення виду рахунку і локалізація даних на рахунку. Після цього відбувається автоматичне розпізнавання рукописного тексту - завдання дуже не просте, адже у жителів Києва бувають дуже різні почерки та особливості заповнення рахунків. Проте, система ABBYY FormReader успішно розпізнає рукописний текст більш ніж на 1 000 000 рахунків на оплату від різних людей, тобто більше мільйону почерків!

    Після цього система ABBYY FormReader автоматично перевіряє, чи співпадають контрольні суми по кожному рахунку. Зазвичай близько 48% рахунків оформлені з помилками - наприклад, людина написала, що за гарячу воду заплатить 10 гривень і за електрику - 10 гривень, а в суму чомусь вказав не 20, а 22. З такими випадками повинен розбиратися співробітник КП ГІОЦ, зображення подібних рахунків автоматично передаються на станцію корекції. А дані з 52% рахунків, з якими все гаразд, відразу потрапляють в базу даних КП ГІОЦ.

  3. На станції корекції ABBYY FormReader оператор бачить зображення "проблемного" рахунки і розпізнані дані. Система повідомляє оператору, де саме у рахунку виявлена помилка і пропонує варіанти виправлення. Скориговані дані автоматично передаються у базу даних КП ГІОЦ.

Автоматизація дозволила збільшити швидкість обробки рахунків на оплату ЖКП приблизно в чотири рази в порівнянні з ручним введенням. Тепер оператор не повинен набирати на клавіатурі дані з усіх рахунків, а тільки перевіряти дані в 48% рахунків, що підлягають виправленню. Крім того, автоматичні перевірки даних дозволяють практично виключити вплив людського фактора при введенні.

Впровадження системи розпізнавання тексту дозволило скоротити час, що витрачається на введення кожного рахунку на оплату ЖКП, та збільшити достовірність даних. Крім того, з початком експлуатації системи ABBYY з'явилася можливість створення електронного архіву документів. В даний час ведуться роботи з розробки програмного забезпечення для створення електронного архіву. У майбутньому за необхідності уточнити дані по рахунках на оплату ЖКП за минулі періоди, співробітник КП ГІОЦ введе ідентифікатор рахунку, і через кілька секунд на екрані комп'ютера з'явиться зображення потрібного документа. На даний момент для того, щоб звернутися до рахунків минулого періоду, доводиться шукати паперовий документ серед сотень мільйонів рахунків на оплату ЖКП, звичайно, на такий пошук витрачається значний час.

Кононець Валерій Борисович (заступник директора КП ГІОЦ): " Інформатизація України починається з інформатизації її столиці. Наше підприємство є провідним у цій галузі. Головний інформаційно-обчислювальний центр Київської міської державної адміністрації з його 40-річним досвідом, найсучаснішою технічною базою і кваліфікованими спеціалістами в галузі інформаційних технологій бере участь у інформатизації практично всіх галузей міського господарства. І сьогодні ми це довели ще раз".

Пудова Тетяна Юріївна (начальник відділу інформаційних технологій КП ГІОЦ): "Автоматизація відбулася для нас максимально безболісно. Система ABBYY FormReader легко інтегрувалась в існуючу у КП ГІОЦ інформаційну систему".

Несіна Олена Олександрівна (заступник начальника відділу розщеплення платежів КП ГІОЦ): «Тепер нас не турбуватиме масове встановлення квартирних лічильників холодної, гарячої води, газу, електроенергії, а незабаром і лічильників теплової енергії. З новою системою обробки рахунків КП ГІОЦ може набагато збільшити обсяги інформації, що оброблюється.»


Повернутися до списку

`